Değişken Kavramı
Değişkenler bir programlama dilinde temel verileri saklamak ve bu verileri sonradan kullanmak için oluşturulan bellek bölgeleridir. C# dilinde genel olarak bir değişken tanımlaması;
değişkentipi değişkenadı;
şeklinde yapılır. değişkenadı kullanıcının belirlediği herhangi bir isim olabilirken, değişkentipi kullanıcının ihtiyacına göre seçeceği önceden belirlenmiş değişken tiplerinden biri olmalıdır.
Örneğin; "int a;" şeklinde yapılan değişken tanımlamasında “a” kullanıcının tanımladığı değişkenin ismini, int ise bu verinin 32 bitlik bir tam sayı olacağını belirtir. Bu değişken tanımlamasında yalnızca değişkenin ismi tanımlanmıştır. C# derleyicisinin “a” değişkenini kullanabilmesi için değişkene kullanıcı tarafından = (eşittir) operatörü kullanılarak ilk değer atanmalıdır. İlk değer ataması; "int a = 10;" şeklinde yapılabilceği gibi, "int a; a=10; " şeklinde de yapılablilir.
Aşağıdaki tabloda temel C# değişken tipleri ve alabileceği değerler yer almaktadır.
Değişkentipi | Açıklama | Değişkenin Alabilceği
Max ve Min aralık ya da değeri |
sbyte | 8 bit işaretli tamsayı | -128 : 127 |
short | 16 bit işaretli tamsayı | -32.768 : 32.767 |
int | 32 bit işaretli tamsayı | -2.147.483.648: 2.147.483.647 |
long | 64 bit işaretli tamsayı | -9.223.372.036.854.775.808 : -9.223.372.036.854.775.807 |
byte | 8 bit işaretsiz tamsayı | 0 : 255 |
ushort | 16 bit işaretsiz tamsayı | 0 : 65.535 |
uint | 32 bit işaretsiz tamsayı | 0 : 4.294.967.295 |
ulong | 64 bit işaretsiz tamsayı | 0 : 18.446.744.073.709.551.615 |
float | 32 bit tek kayan sayı | + ya da - 1,5*10-45 : + ya da - 3,4*1038 |
double | 64 bit çift kayan sayı | + ya da - 5*10-324 : + ya da - 1,7*10308 |
decimal | 128 bit ondalıklı sayı | + ya da - 1,5*10-28 : + ya da - 7,9*1028 |
bool | | true ya da false |
char | Karakterleri temsil eder | 16 Unicode karakterler |
Tabloda verilen değişken tiplerinin kullanımına örnekler;
- bool dogruMu = false; // Değişkene true ya da false atanabilir.
- float fl = 3.17F; // Değişkene tek duyarlı gerçel sayı atanabilir.
- double yuzde = 98.32; // Değişkene çift duyarlı gerçel sayı atanabilir.
- char karakter = 'x'; // Değişkene tek duyarlı karakter atanabilir.
- long a = 0xEF20 ; // 0x ön eki koyularak sayılar değişkene hexadecimal olarak atanabilir.
- ulong ul = 5698UL ; // Değişkene atanan değerin sonuna UL konularak verinin UnsignedLong olduğu belirtilir.
- decimal d = 65; // Bu kullanımda değişkene tam sayı atanabilir.
- decimal e = 65.25M; // Bu kullanımda değişkene atanan değerin sonuna M veya n konularak değer sayı virgülden sonraki kısmı ile birlikte atanabilir.